Cum îmi păstrez activitatea pe Internet una sănătoasă

Dacă la început activitatea de a sta pe Internet era una pur educativă, cu timpul s-au transferat aici (si sunt mult mai ușor accesibile) majoritatea chestiilor negative din lumea reală (hate, cancan, țepele, îmbogățire rapidă, you name it…). Și a devenit o oarece știință să stai 8+ ore online și să nu o iei razna.

sursa: pexels.com

Am făcut o recapitulare mentală a deciziilor pe care le-am luat de-a lungul anilor pentru a avea o experiență cât mai plăcută și utilă în timp ce stau pe net.

1. Separ interesele pe canale

Facebook = prieteni, cunoștinte din viața reală
Twitter = persoane de la care știu că pot afla ceva util
Linkedin = interese pentru viața profesională a anumitor persoane
Feedly = conținut interesant din diverse domenii
3-4-5 site-uri de știri (care nu apelează la clickbait, nu au culoare politica, nu promovează cancan)
Forum-uri tehnice = discuții tehnice și atât

Regula de bază dacă te interesează o persoana de care ai aflat de pe internet ar fi că trebuie să descoperi acel canal unde publică doar informații care sunt de interes pentru tine. Dacă citesc blogul unei persoane prin Feedly nu mă interesează să-i dau și add pe facebook sau twitter.

2. Nu dau click pe titluri incomplete (clickbait)

Dacă titlul e făcut doar să-mi atragă atenția fără a avea și un context mai larg, zic pas. Din experiență am aflat că în 99% din cazuri e genul de conținut care doar așa se poate promova (adică de proastă calitate care în alte moduri n-ar fi de interes).

3. Nu țin multe tab-uri deschise

Dacă ajung cumva pe un articol sau site pe care nu-l pot citi pe loc sau cred că mă va interesa cândva, îl adaug ca bookmark și închid tab-ul. Folosesc opțiunea de “save” și “watch later” pe platformele care-mi permit (facebook, youtube). În felul ăsta pot să-mi focusez atenția pe ce ma interesează pe termen scurt și eliberez și din memoria browser-ului.

4. Inbox zero

Folosesc mail-ul ca pe un todo list pe termen scurt. Adică ma ocup doar de ce e în acel moment în mail. Pentru orice mail care vine iau o decizie rapidă (șters, arhivat, snooze, mutat într-un folder) în așa fel încât nu ajung să simt presiunea “vai prin câte mail-uri trebuie să trec”.

5. Am un scop bine definit

Asta nu-mi iese tot timpul dar e de preferat ca atunci când ești în fața calculatorului să știi ce cauți acolo și ce problemă vrei să-ți rezolvi (relaxare, socializare, documentare, învățare, shopping). Partea proastă e ca multe companii se folosesc de diverse tehnici psihologice care să-ți deturneze atenția constant și picăm în plasă mai des decât am vrea noi.

6. Nu-mi dau cu părerea

Dacă în cadrul unei discuții răspunsul meu poate aduce plus valoare (adică e un raspuns bazat pe o experiență proprie sau tras ca și concluzie în urma unui efort din partea mea), ma implic și răspund. Dacă nu, nu.

7. Raportez lucruri

Dacă văd reclame înșelătoare/agasante sau utilizatori cu un comportament neadecvat și platformele unde apar permit opțiunea de raportare, fac un efort de 2-3 secunde să-l raportez.

Lasă un comentariu